Kjørelys på import bil...

Anbefalte innlegg

Faderen har en golf IV 2000 modell som er importert fra tyskland, og denne har dermed ikke kjørelys, og med faderen sin "teflon-hjerne" blir det derfor til at det blir mye kjøring uten lys...

Har hørt rykte om at det går å bytte ett rele eller noe for å få dette til.

Noen som vet hva som trengs, og sånn ca priser? Eventuelt en "how-to" hadde vært fint å ha..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også importbil. Jeg henger meg på interessen for å få kunskap om det som trengs for å få automatisk kjørelys..

 

Det går egentlig greit å huske lysene på min bil i og med at jeg ikke har lys i spilleren min (VW MCD RNS) om jeg ikke slår på lysa. Men autobelysning hadde vært fint.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kolega som fixet dette på en 00 passat jeg tok opp til han.

ca 1300 for ny lysbryter........ hos møller pluss arb tror jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har hørt om ca den prisen på møller ja.. men det tyda jo på at det egentlig snakka seg om 300 i deler da... og jobben må da kunne gjøres selv????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde en BMW før, der programerte de det bare en eller annen plass..

Det og engelsk språk på Kjøre computeren kostet ingen ting når de alikavell haddekoblet bilen til for en "diagnose".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle ha gjort det samme selv..

 

VW verkstedet her oppe skulle ha 2000 kr for denne operasjonen.

Noe som er flåeri etter min mening.!!!

 

Fint om noen kunne ha kommet med ett koblingskjema for dette..!!

 

 

 

Andrè

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rundtomkring (på div bilrekvisitaforretninger) finnes det et sett for dette. Et rele med fine ledninger i passende farger. Følger med koblingsskjema og all ting. Enkelt på montere, etter maks en time med loddebolt og krympestrømpe så har du kjørelys (Neeeei, ikke bruk kabelsko og tyvkoblinger). Hærligheten koster omkring 600 spenn mener jeg å huske. Det blir ikke som 100% originalt men funker som bare det.

 

NB: På nyere biler kan dette fikses med Vag-Com. Bl.a. på en Allroad vet jeg det ble gjort i software.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som veit om man kan programmere om kjørelysene på en 99 mod A6 med Xenon..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

NOEN SOM HAR GJORT DETTE PÅ PASSAT? 2000/2001

 

Hvorfor skriver jeg med STORE bokstaver egentlig? : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rundtomkring (på div bilrekvisitaforretninger) finnes det et sett for dette. Et rele med fine ledninger i passende farger. Følger med koblingsskjema og all ting. Enkelt på montere, etter maks en time med loddebolt og krympestrømpe så har du kjørelys (Neeeei, ikke bruk kabelsko og tyvkoblinger). Hærligheten koster omkring 600 spenn mener jeg å huske. Det blir ikke som 100% originalt men funker som bare det.

 

NB: På nyere biler kan dette fikses med Vag-Com. Bl.a. på en Allroad vet jeg det ble gjort i software.

 

Har sjøl en 2003 Allroad tdi, som ikke lot seg programmere til å få kjørelys, så det skulle jeg likt å vist hvordan ble gjort. Jeg snoka rundt på en del fora, og fikk tilslutt en mail tilbake fra Ross-Tech om st dette ikke lot seg gjøre, så da kjøpte jeg heller et bra sett til ca 700 kroner, som ble innstallert på et par timer. Dette settet var spesielt laget for A6. Husker ikke produsenten, men lyset slår seg på etter at lading er begynt. Grei sak

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Send en PM til Mats Langtinn, han har nettopp fikset dette på en Passat 2001 modell.. Så han vet nok hvor og hva på det.. er vel sikkert samme opplegget på en golf IV oxo tenker jeg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Emil Moorewood fikset kjørelys på Passelaten (99).

Er ikke helt sikker på hva han gjorde, men han klipte av et par ledninger og byttet plass på de,

i tillegg laget han en "bro" mellom to ledninger.

Dette ble gjort ved lysbryteren og tok ca ti min.

 

Per Arne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er som oftest gjort i lysbryteren. Bytt bryteren og det skal fungere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På noen biler kan det kodes om i software. Dette gjelder nye biler med egen styreenhet for lys.

På eldre biler må det kobles om. Dette er enkelt på biler med den runde typen lysbryter montert til venstre for rattstammen. Materialforbruket er to ledninger a 25 cm, kabelsko og originale stikkere for lysbryter.

Dette bør de fleste vw audi verksteder kunne ordne da det går ut på å forbinde noen av stikkerne bak på lysbryteren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg bygget om 2001 passaten til kjørelys, jeg fikk også opplyst at den lokale vag-sjappa skulle ha 1300 spenn for å gjøre dette...

 

det krever IKKE ny lysbryter, men det er nok å lodde over en bro mellom et par kabler rett bak bryteren. jeg fikk en mekaniker hos VAG til å vise meg hvilke og fikk til og med låne plass i verksted og utstyr til å gjøre jobben med gratis :)

 

honnør til Bil&Maskin på gandal : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

KOBLING PÅ RUND BRYTER MONTERT I DASHBOARD. (a6 golf passat)

 

 

 

Følgende stikk på lysbryter forbindes:

 

- fra tfl (tagfahrlicht) til 56 for nærlys 2.5 kvadrat ledning.

 

-fra b til 58L og 58R for parklys. 0.35 kvadrat.

 

-ledning inni rattstammen på blinklysbryterens kontakt må klippes og isoleres

ellers blir det feilfunksjon på lysa. Usikker på farge her men det er nr 4 talt ovenfra på raden nærmest førerdøra. Pleier å være gul og grå. 0.35 kvadrat.

 

Skilt og intr.ment lys blir ikke tilkoblet kjørelys.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låner denne tråden litt. På min 2001 A6 med original xenon er det kjørelys (norsk bil) Men det irriterer meg at xenon slår seg på med tenning for så å slukke under start før de igjen lyser. Dette er jo "misshandling" av xenon pærene. Håpet mitt er at det lar seg gjøre å kople om slik at grøftelys og park er kjørelys. Da sparer man xenon pærene litt også.

 

Noen som vet om det lar seg gjøre ?

 

Tom R

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låner denne tråden litt. På min 2001 A6 med original xenon er det kjørelys (norsk bil) Men det irriterer meg at xenon slår seg på med tenning for så å slukke under start før de igjen lyser. Dette er jo "misshandling" av xenon pærene. Håpet mitt er at det lar seg gjøre å kople om slik at grøftelys og park er kjørelys. Da sparer man xenon pærene litt også.

 

Noen som vet om det lar seg gjøre ?

 

Tom R

 

Er det ikke bare å sette på parklysene før du starter og når bilen er i gang så er det bare å skru xenon lysene på igjen?? Så slipper du at de slår seg av /på flere ganger når du starter..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For de som grubler og lurer, men ikke har kikket litt rundt på forumet har jeg laget ei lita oppskrift som fungerer på de fleste VW fra 2001-2005 i allefall..

Se på den da, kan ikke skade :)

 

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=23938&page=2&pp=15

 

Kan jo føye til at denne også tar med sklit og parklys slik den er satt opp nå, men det er valgfritt å koble på det selvsagt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

KOBLING PÅ RUND BRYTER MONTERT I DASHBOARD. (a6 golf passat)

 

 

 

Følgende stikk på lysbryter forbindes:

 

- fra tfl (tagfahrlicht) til 56 for nærlys 2.5 kvadrat ledning.

 

-fra b til 58L og 58R for parklys. 0.35 kvadrat.

 

-ledning inni rattstammen på blinklysbryterens kontakt må klippes og isoleres

ellers blir det feilfunksjon på lysa. Usikker på farge her men det er nr 4 talt ovenfra på raden nærmest førerdøra. Pleier å være gul og grå. 0.35 kvadrat.

 

Skilt og intr.ment lys blir ikke tilkoblet kjørelys.

 

Hvilke årsmodel ? 1999-2004 ? Andre som har prøvd denne ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samtlige med lysbryter av "runde" typen. IKKE merk IKKE biler med egen lystyreenhet f.eks golf 5, touran, a4 2001 osv, de får feil lagret i styreenheten til lysa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min Passat 2001 tok jeg strøm fra et punkt som ga strøm når motoren går.

Brukte dette som styrestrøm til et vanlig enkelt rele, som jeg jordet på positiv på parklysene. Tok så strøm fra batteriet til releet og videre til de lysene jeg skulle bruke. I mitt tilfelle tåkelysene. Da tennes lysene når motoren starter og slokkes når park eller vanlig lys/park tennes. Da paklysene tennes blir det ikke spenningsfall over releet pga. at jordledning til releet blir stømgivende.

 

Dette har jeg gjort på flere biler og er veldig lett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samtlige med lysbryter av "runde" typen. IKKE merk IKKE biler med egen lystyreenhet f.eks golf 5, touran, a4 2001 osv, de får feil lagret i styreenheten til lysa.

 

Har du funnet denne varianten på internet, og finnes det en link til den fortsatt ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jobber på vag verksted og gjør det iallefall slik hos oss.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jobber på vag verksted og gjør det iallefall slik hos oss.

 

Takk ! Det er godt nok svar for meg. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.