Hvor mye strøm/effekt pr kvadrat på bilelektronikk(12V)?

Anbefalte innlegg

Som topic sier.

 

Finnes det noen enkel tommelfingerregel som forteller hvor tykk/mange kvadrat en ledning skal ha for å føre et visst antall Ampere/Watt? Altså hvor mye strøm ledes trygt og konstant via en 6kvadrat ledning feks?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tykkelsen på kabelen (i mm2):

0,02 x kabellengen i meter (fram og tilbake) x max strøm i ampere dividert på max tillatt spenningstap i volt.

 

 

Forbruker:

15A med max spenningsfall 0,5V og med 7m ledning (x2),

Ledningstverrsnittet:

 

0,02 x 14m x 15A/0,5v=8,4 mm2.

 

 

Og så var det spørsmålet ditt. I en 6 mm2 (7 m lang x2) bør det kunne gå max:

 

6/0,02/14x0,5=10,7 A

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den enkleste tommefingerregelen er og alltid og bruke 50mm2 ;) Men til spiller osv så er 2,5mm2 en bra regel;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den enkleste tommefingerregelen er og alltid og bruke 50mm2 ;) Men til spiller osv så er 2,5mm2 en bra regel;)

 

Sikkert en grei regel for deg.

Om du ser litt rundt omkring i bilers elektriske anlegg, så er det en grunn til at det er mange forskjellige tykkelser på lederne:

Spare plass, vekt og penger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk dette som tommelfingerregel på 12V; Lengde x Ampere / 8. Da får du et kvadrat som er innenfor tolleransen på godkjent spenningsfall

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

10,7A på en 6kvadrat ledning?

Men pokker, bilens originale ledningsnett har jo 20A sikringer på mye tynnere ledning enn dette.. ? Ledningene til fjernlysa på bilen originalt er vel ikke på over 6kvadrat? De 6kvadrat ledningene jeg dro i går til lightforcene er jo minst dobbelt så tykke som de originale liksom.. Nå ble jeg litt skeptisk her.. Og 6kvadrat var det tykkeste de hadde på meca..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk dette som tommelfingerregel på 12V; Lengde x Ampere / 8. Da får du et kvadrat som er innenfor tolleransen på godkjent spenningsfall

Dette ligna litt mer på noe jeg forstår og som rimer på logikk, men er godt mulig jeg har lest de andre innleggene feil altså..

 

Med denne formelen fant jeg vertfall ut at mitt regnestykke ble 1,5m*30/8=5,625 kvadrat.. Og siden jeg brukte 6kvadrat da så er jeg safe.

 

Edit: Jeg ser nå at han som skrev tidligere har brukt mye lengre lengder enn jeg brukte, ser ut som det er det jeg så meg blind på. Men uansett takk for hjelpen, nå fikk jeg bekrefta at det blir riktig vertfall. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Edit: Jeg ser nå at han som skrev tidligere har brukt mye lengre lengder enn jeg brukte, ser ut som det er det jeg så meg blind på. Men uansett takk for hjelpen, nå fikk jeg bekrefta at det blir riktig vertfall. :)

 

Da blir det ca 100 :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kablenes ledeevne er jo samme uansett spennig så kan ta fra 220v standar 1,5 10a 2,5 16a.. det med spennignsfall er jo proposjonelt med lengden, men en bil er jo skjelden lenger en tja 4 meter og retur strøm tar man jo fra karroseriet som er bra tversnitt så hvis man ikke har sykt forbruk er ikke spennignsfall så avgjørende.. er jo ikke så mye produkter som erså kresene på spennigsfall heller.. forsterkere å slikt er det men her er også folks kabel tversntt som regel overdrevet.. monter heller kondensator..

 

 

som også sagt hvor tykke kabler brukes i biler. eks 6mm2 drar jo alt av vifter varme styring varme tråder. holder til det meste..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.