Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har nå fått svar fra møller for å ombygge min Golf 3 til VR6, og skjønnte ikke helt hvorfor jeg fikk dette svaret...

(Noen som vet hvorfor han ikke kunne gi mer info?)

 

Hei,

Beklager sen respons på dette, men som skyldes stor pågang for tiden.

Fabrikken godkjenner dessverre ikke endringer av motor og karosseri etter 1992 og nyere.

Vi har ikke lov til å bistå med dokumentasjon rundt dette, da vi må forholde oss til fabrikkens retningslinjer.

Beklager dette, men samtidig håper på en forståelse for dette.

 

 

Min mail til møller

 

Hei!

 

Jeg skal bygge om min VW Golf 3 94mod 1.8 GL DH33468, til VR6 motor; drivverk, hjuloppheng og bremser fra en delebil.

Har fått godkjenning av min søknad hos Statens Vegvesen om å bygge om.

Delebilen som skal brukes er XN27429, VW Golf 3 93mod? VR6.

 

1. Det kreves dokumentasjon på at karoseriet til den omsøkte bilen er identisk med det som fabrikken brukte i sin VR6 utgave.

(Dette er det jo ingen forskjell på, så her burde det kunne være mulig å vise til ETKA utskrift? eller rammenummer??)

 

2. I mitt tilfelle brukes en orginal VR6 donorbil, det skal gjøres en kontroll av orginalitet og plombering av de komponenter som skal benyttes.

Det trengs en liste over deler som må byttes for at bilen blir teknisk identisk med en VR6; motor, drivverk, hjuloppheng og bremser osv.

(Sjekkliste for Statens Vegvesen)

 

3. Det er spørsmål om biles egenvekt, om den skal endres. Er det mulig å veie bilens akselvekter på nytt, eller hva pleier dere å gjøre med dette?

 

 

Takker for svar!

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har nå fått svar fra møller for å ombygge min Golf 3 til VR6, og skjønnte ikke helt hvorfor jeg fikk dette svaret...

(Noen som vet hvorfor han ikke kunne gi mer info?)

 

Det svarer han jo på:

 

 

Fabrikken godkjenner dessverre ikke endringer av motor og karosseri etter 1992 og nyere.

Vi har ikke lov til å bistå med dokumentasjon rundt dette, da vi må forholde oss til fabrikkens retningslinjer.

 

Men løpet er ikke kjørt for det.

Skaff nok dokumentasjon på at karosseri er likt så bør det holde.

Kan hende Trafikkstasjonen forlanger at alt er byttet med ett skriv fra Møller men da kan man bestille time og få de til å se over bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det svarer han jo på:

 

 

 

 

Men løpet er ikke kjørt for det.

Skaff nok dokumentasjon på at karosseri er likt så bør det holde.

Kan hende Trafikkstasjonen forlanger at alt er byttet med ett skriv fra Møller men da kan man bestille time og få de til å se over bilen.

 

 

Trafikkstasjonen skal montere plomber på deler jeg skal ta fra delebilen før demontering, sånn at de kan sjekke at jeg har brukt riktige deler...

Så det burde holde med dokumentasjon på karosseri.. tar å ringer karen fra møller, og hører om han kan finne dokumentasjon på det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da pratet jeg med møller, på høytaler med to menn på teknisk avd.

Ingen av dem kunne hjelpe meg med å skaffe dokumentasjon på karosseri, jeg spurte også om de kunne referere til enten verkstedmanual eller ETKA.. men neida..

Jeg sa også det om at det blir godkjent flere slike ombygninger årlig, og spurte om de hadde vært borti dette... men nei. Det virket som at de ikke ville ha noe med dette å gjøre i det hele tatt

 

Stikker til delelager ved lokale møller, og skal prøve å skaffe dokumentasjon der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da pratet jeg med møller, på høytaler med to menn på teknisk avd.

Ingen av dem kunne hjelpe meg med å skaffe dokumentasjon på karosseri, jeg spurte også om de kunne referere til enten verkstedmanual eller ETKA.. men neida..

Jeg sa også det om at det blir godkjent flere slike ombygninger årlig, og spurte om de hadde vært borti dette... men nei. Det virket som at de ikke ville ha noe med dette å gjøre i det hele tatt

 

Stikker til delelager ved lokale møller, og skal prøve å skaffe dokumentasjon der.

 

Ellers er det mange her inne med tilgang til ETKA som sikkert kan hjelpe deg med info.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var innom Grenland Auto Porsgrunn, der fikk jeg ETKA utskrifter av karosseri på begge bilene. Pratet med 4 forskjellige folk, delelager, salg, skade og tilslutt teknisk ansv. der. Ingen hadde noe mer å gi..

 

Saksbehandler ved trafikkstasjonen sa det hjalp med disse papirene. Men fortsatt ville han vite om det er forsterkninger i karosseriet.

 

Er det noen som jobber som oppretter ved møller her? som kanskje vet noe om dokumentasjon på karosseri?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De er helt like samme dele nr på et 1,8L eller 2,8L karosseri.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De er helt like samme dele nr på et 1,8L eller 2,8L karosseri.

 

i know.. får stikke opp personlig på trafikkstasjonen å vise ETKA utskrifter av dette..

 

har funnet ilustrasjoner av en naglet plate i bagasjerommet med div info., skal se om det står noe nyttig der

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stikker til delelager ved lokale møller, og skal prøve å skaffe dokumentasjon der.

 

Jeg fikk OK på ombygging av en Golf 3 til 1.8t for 2 år siden, på grunnlag av at VR6 hadde høyere effekt og høyere dreiemoment. Eneste dokumentasjon jeg hadde var en grundig søknad, og utskrifter fra ETKA på råkarosseri, motorkoder, bremser og understell.

 

Alle utskrifter ble stemplet og underskrevet av delesjefen. Dette var kun for å bekrefte at det var originale utskrifter, ikke for å bekrefte eller avkrefte om det stemte eller ikke. På denne måten slipper forhandleren/Møller å påta seg noe som helst ansvar for godkjenning.. ;)

 

Det eneste problemet du sannsynligvis ikke kommer unna er akselvekt foran. Her vil de, under ingen omstendigheter, endre på den typegodkjente akselvekten i vognkortet ditt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viss du leser gjennom prosjekt tråden min der, står det også litt om dette der

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk OK på ombygging av en Golf 3 til 1.8t for 2 år siden, på grunnlag av at VR6 hadde høyere effekt og høyere dreiemoment. Eneste dokumentasjon jeg hadde var en grundig søknad, og utskrifter fra ETKA på råkarosseri, motorkoder, bremser og understell.

 

Alle utskrifter ble stemplet og underskrevet av delesjefen. Dette var kun for å bekrefte at det var originale utskrifter, ikke for å bekrefte eller avkrefte om det stemte eller ikke. På denne måten slipper forhandleren/Møller å påta seg noe som helst ansvar for godkjenning.. ;)

 

Det eneste problemet du sannsynligvis ikke kommer unna er akselvekt foran. Her vil de, under ingen omstendigheter, endre på den typegodkjente akselvekten i vognkortet ditt.

 

Tror ikke noe delesjef her omkring ville ha stempet og signert noe sånnt. Men jeg skal prøve :)

 

Du sier at forhandler/møller mister ansvar ved å skrive under? den må du forklare litt nærmere.. ;P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viss du leser gjennom prosjekt tråden min der, står det også litt om dette der

 

Hva slags dokumentasjon hadde du på råkarosseri?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stempla utskrifter på karroseriet fra ETKA. Men jeg er jo ikke ferdig med godkjenne enda, men de sa at den biten var ok da jeg la ved dette i søknaden!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller gir ikke ut dokumentasjon på biler produsert etter 1992. Hvorfor er nok for de fleste vanskelig å skjønne.

Dette vil jo i praksis strengt tatt bety at Møller ikke gir ut dokumentasjon på noen VR6 da denne motoren vel kom i 1992?

 

Jeg har en Corrado (1989) som etterhvert skal godkjennes ombygd fra G60 til Vr6 (2,8l OBD1 AAA, 92-mod), og legger ved link til posten i egen tråd der jeg har scannet inn svaret fra Statens Vegvesen. Vet ikke om det vil gjøre deg noe klokere dog.

 

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=1936953post1936953

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stempla utskrifter på karroseriet fra ETKA. Men jeg er jo ikke ferdig med godkjenne enda, men de sa at den biten var ok da jeg la ved dette i søknaden!

 

Ok, da må jeg satse på at det holder for meg å :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller gir ikke ut dokumentasjon på biler produsert etter 1992. Hvorfor er nok for de fleste vanskelig å skjønne.

Dette vil jo i praksis strengt tatt bety at Møller ikke gir ut dokumentasjon på noen VR6 da denne motoren vel kom i 1992?

 

Jeg har en Corrado (1989) som etterhvert skal godkjennes ombygd fra G60 til Vr6 (2,8l OBD1 AAA, 92-mod), og legger ved link til posten i egen tråd der jeg har scannet inn svaret fra Statens Vegvesen. Vet ikke om det vil gjøre deg noe klokere dog.

 

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=1936953post1936953

 

Ja det er ganske merkelig, det er liksom ingen mulighet til å få dokumentasjon til noen biler virker det som! : bh :

De vil liksom ikke hjelpe sine trofaste kunder.. Og jeg hadde gjerne betalt for sånn dokumentasjon, men man møter bare veggen hos møller!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke noe delesjef her omkring ville ha stempet og signert noe sånnt. Men jeg skal prøve :)

 

Du sier at forhandler/møller mister ansvar ved å skrive under? den må du forklare litt nærmere.. ;P

 

Du har jo fått svar på noe av dette allerede, men det er ingen grunn til at forhandleren ikke skal kunne signere/stemple en ETKA-utskrift. Og det er i dag eneste måten man kan dokumentere hvilke forskjeller som finnes etter at fabrikken sluttet å godkjenne slike skriv fra Møller(fra 1992, som nevnt av Gry).

 

Og forhandleren mister ikke ansvar ved å skrive under, det var ikke akkurat det jeg mente heller;)

 

Så lenge forhandlerne kun bekrefter at det er ekte utskrifter fra ETKA, så er det ingen høyere oppe i Møller-systemet som kan ta dem for å gjøre noe galt. Men dersom f.eks delesjefen hadde skrevet et brev hvor han går god for hvilke deler som skiller en 1.4 og en VR6, så påtar den personen seg et ansvar som Møller sentralt ikke godkjenner.

 

Lykke til

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gode nyheter!

Jeg hadde et hyggelig møte med saksbehandler hos vegvesenet :)

 

Dagen før hadde jeg skaffet ETKA utskrifter på råchassie fra begge biler, og fått stempel og underskrift på disse.

Jeg viste da disse til karen ved vegvesenet, og trengte egengtlig ikke å forklare så mye, utenom at dette var den informasjon som fantes, og så sa han at dette var greit! :D

 

Neste blir nå å bestille time for montering av plomber på delebil :)

Fordi vi monterer plomber, så trenger han ikke noe dokumentasjon på noen andre deler, utenom det jeg kommer til å måtte bytte...

 

Angående tillat totalvekt, så kommer det mest sannsynelig til å bli 40kilo for lite.

løsningen blir å fjerne en sitteplass :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki her har du fått gode svar, bra du traff på en med skikkelige svar, langt mellom de. Så man kan fjerne en sitte plass altså for å klare den. Har du fått noe av dette skriftlig? Lykke til med arbeidet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki her har du fått gode svar, bra du traff på en med skikkelige svar, langt mellom de. Så man kan fjerne en sitte plass altså for å klare den. Har du fått noe av dette skriftlig? Lykke til med arbeidet

 

Ja jeg var kanskje heldig :) ja en sitteplass må man kanskje ofre..

Nei, ikke noe skriftelig, men siden jeg har en fast saksbehandler, så skal dette gå bra!

takk for det :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.