Anbefalte innlegg

Har fått muntlig forklaring på dette to ganger før, fortsatt litt usikker.

 

Innpresset på bilen min er orginalt ET45 med standard felg dim. 6x15. Men hva om jeg ønsker 9x15, er det fortsatt optimalt med ET45?

Har jeg skjønt det rett; ET45, uansett bredde på felg, bygger 45mm innover?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror den ekleste forklaringen er denne:

tech-offset-image2.jpg

 

ellers står det godt forklart her

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom du skal fra 6" og opp på 9" bredde (begge ET45) vil felgen stikke ca 39mm lenger inn og 39mm lenger ut. Så da må du måle om det passer på bilen;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom du skal fra 6" og opp på 9" bredde (begge ET45) vil felgen stikke ca 39mm lenger inn og 39mm lenger ut. Så da må du måle om det passer på bilen;)

 

Stemmer, og for å forklare dette for Anette; Du vil gå opp 3" i bredden. Om en da ikke forandrer innpress (se tegning som Morten postet), så vil det si at den nye 9" felgen bygger 1,5" mer innover og 1,5" utover. 1,5" x 25,4 mm (1" er 25,4mm) = 38,1mm. Så derfor blir det som Robin skriver, ca 39mm mer innover og 39mm utover.

 

La oss si at du måler at det ikke er plass til dette på din bil, si det "mangler" 10mm på innsiden inn mot støtdemper (at felgen tar borti demperen, og trenger 10mm for å komme klar). Da må felgen felgen bygges lengre ut mot skjerm for å komme klar demper. Det er da en går for et LAVERE innpress på felgen. En felg med innpress på 30 ville da gått klar demper (du manglet 10mm + 5mm klaring mellom demper og felg = et45-10-5=30). Nå tar jeg ikke med plass utover mot skjerm inn i bildet.

 

Om en felg får plass i bredden kommer ann på; felgens bredde kombinert med innpress.

 

Stikker en felg for langt ut i skjermen (stikker utenfor), da må innpresset OPP (høyere tall), for da bygger felgen mer innover.

 

En 8x17" et0 (null) felg bygger da 4" innover og 4" utover. 8x17" et50 bygger da 2" utover og 6" innover. 8x17" et25 bygger 3" utover og 5" innover.

 

Av og til bygger en felg mer UTOVER enn INNOVER, da er det negativt innpress f.eks et-3 (minus 3). Da bygger felgen 3mm mer utover enn innover.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

TAKK! Kjempe bra forklaringer. Å den linken til "rim size/offset" = veldig nyttig. Der ser man jo lett hvilken ET man må ha på en 9" i forhold til 6" for å få samme lengde innover. Viss ikke er det jo egentlig ganske kurant å regne seg frem til det også ser jeg. :)

 

Men, er det stortsett litt å gå på innover til f.eks støtdemperen ut i fra standar innpress?

Regner med at det er forskjellig fra bil til bil, så får vel ut å ta noen mål.

 

Hvordan er det å godkjenne felger i vognkortet med lavere ET? ...eller er det ikke noe vits?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ofte en god del mer plass innover enn bare det originalhjulet fyller ut, men som du sier selv, det varierer jo så du må nok ut og måle.

Skal du godkjenne felger med for høy endring av ET så må du vel ha TUV papirer på det i alle fall.

Du kan endre sporvidden med inntil 15mm uten å måtte godkjenne mener jeg å huske(?) I så fall kan du endre ET med inntil 7,5mm på hvert hjul...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

TAKK! Kjempe bra forklaringer. Å den linken til "rim size/offset" = veldig nyttig. Der ser man jo lett hvilken ET man må ha på en 9" i forhold til 6" for å få samme lengde innover. Viss ikke er det jo egentlig ganske kurant å regne seg frem til det også ser jeg. :)

 

Men, er det stortsett litt å gå på innover til f.eks støtdemperen ut i fra standar innpress?

Regner med at det er forskjellig fra bil til bil, så får vel ut å ta noen mål.

 

Hvordan er det å godkjenne felger i vognkortet med lavere ET? ...eller er det ikke noe vits?

 

Er litt å gå på ja, inn til demper.

 

Er jo greit å ha ting på stell mtp kontroll langsetter veiene. Greit å kunne kjøre derfra uten mangellapp å innkalling til statens veivesen.

 

Regelverket sier at du kan forandre sporvidde med inntil 15mm pr aksling, dvs du kan forandre innpress 7,5mm pr felg (i praksis blir det jo da 7mm). Dette kan du gjøre lovlig UTEN å måtte fremstille bilen for ny godkjenning (uten å få dem stemplet i vognkort). Jeg tolker det dithen at du KAN forandre mer enn di 7mm'ene, men da må du få dette stemplet i vognkort. Da kreves det dokumentasjon på dette. Felger må da være lovlige til gatebruk, felger må i tillegg være dokumentert lovlig brukt på bilen di skal godkjennes på. Disse dokumentene trenger nødvendigvis ikke være så lette å fremskaffe. : rolleyes

 

På gti'n min har jeg 8x17 et35, disse er stemplet i vognkort. Med felgene fulgte det med et TUV dokument som forklarte at felgene var lovlig i bruk på VW Golf 3 GTi.

 

Faktisk så brydde ikke kontroløren seg om å se hverken felger eller bil med felger på. Skulle i grunn bare få senk stemplet jeg, og fikk felgene stemplet i samme slengen. Det dokumentet var nok til at jeg fikk felgene godkjent på bilen. Fikk velge selv om han skulle skrive 215/40 eller 205/40 dekk.

 

Og ang dekk, der er det også en ting å passe på. De dekka du vil ha på bilen må være innenfor +/- 5% av original rulleomkrets, samt at dekka må være lovlige på felgene (ekstrem strekk trenger ikke være lovlig, selv om dekket er innenfor +/-5% regelen.

 

http://www.lovhidden.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-013.html

 

6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm – dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm – skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4.

 

2.6 Kjøretøy må være utstyrt med felg av dimensjon, materialkvalitet og type som er godkjent av kjøretøyfabrikanten eller felg med minst tilsvarende egenskaper. Dekk skal passe til felgen.

 

6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:

a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas.

b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.

c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.

d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.

e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 160 km/t. For kjøretøy som lovlig kan benytte C- eller LT-dekk, er det tilstrekkelig at vinterdekkene er beregnet for 130 km/t.

f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.

g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ofte en god del mer plass innover enn bare det originalhjulet fyller ut, men som du sier selv, det varierer jo så du må nok ut og måle.

Skal du godkjenne felger med for høy endring av ET så må du vel ha TUV papirer på det i alle fall.

Du kan endre sporvidden med inntil 15% uten å måtte godkjenne mener jeg å huske(?) I så fall kan du endre ET med inntil 7,5% på hvert hjul...

 

Ikke %, men mm. ;) 15mm pr aksling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke %, men mm. ;) 15mm pr aksling.

 

Stemmer, takk:) Har endret det i innlegget for å slippe å missvise andre som måtte lese det:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat, sånn å forstå.

Så da må jeg prøve å få tak i TUV papir på de felgene jeg ønsker for å få de lovelige på bilen, for jeg ønsker antaglig 9/9,5x19. Å da sier det seg selv at det må blir en del forandring på innpresset. Ser mange går for ET 35 eller ET38, vet dere om det vil gå greit på en 4motion 3BG?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

et 35 bygger litt mye ut på 9,5x19 men et37-40 funker fint rundt om med 60mm senk og 235/35 på 3bg. Om det er 4motion eller ikke spiller ingen rolle for felgvalget på disse :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.