Kjørelys på import Passat

Anbefalte innlegg

Har lest litt rundt på forumet angående dette, men det finnes like mange svar som folk omtrent..

Er det noen som vet hvordan man enkelt lager automatiske kjørelys på en 2001 Passat?

Ser for meg at det holder med en lask av bra kaliber på lysbryteren?

Men mellom hvilke ledninger?

Og vil da bryteren fungere normalt når man vrir den til parklys?

 

Foreldrene mine som lurer mest, da jeg endelig har overtalt de til å bytte ut jappsene med en 2001 Passat TDi 4motion i stedet :)

Men jeg kan jo like gjerne gjøre det på min egen også, siden det er madammen som skal bruke bilen mest fra sommeren av..Har en lei tendens til å glemme disse lysene.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser også at det har vært nevnt at det er mulig å programmere dette med VAGCom..Noen som vet dette litt mer sikkert..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg snakket med Møller, og de sa følgende :

 

På bilen min og nyere (01->) er det kun ei ledning som skal krysskobles et sted, og etterpå er det bare å gå inn i programmeringa og slå det på :)

 

Men spørsmålet mitt blir da : Er det noen som vet hvilken ledning det er snakk om...???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Offtopic: Stilig bil du har ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Offtopic: Stilig bil du har ;)

 

hehe..Jo takk, og bedre skal den bli :)

Ikke så dum din heller ser jeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg gjorde dette på en 2002 passat jeg hadde...

 

måtte som du sa krysse en ledning bak lysbryteren og klippe et par ved rattstammen, du trenger IKKE gjøre noe som helst i styreenheten eller omprogramere noe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg gjorde dette på en 2002 passat jeg hadde...

 

måtte som du sa krysse en ledning bak lysbryteren og klippe et par ved rattstammen, du trenger IKKE gjøre noe som helst i styreenheten eller omprogramere noe

 

Okei!

Høres jo helt supert ut!

Du husker vel ikke hvilke ledninger dette er i farten..??

Skulle gjerne ha visst det til helga..Skal hjem til gamlingene, og de har lyst til å få kjørelys på sine..

 

Men fungerte parklys og alt som normalt da??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei, det husker jeg ikke

 

men VAG verkstedet her hjemme viste og forklarte meg hvordan det skulle gjøres

og alt fungerte som det skulle etter på

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen andre som vet...???

*Haster litt*

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå surfa litt runt på mange mange mange internettsider, og jeg finner mange hundre om hvordan man kobler BORT automatiske kjørelys på biler som Golf og Passat, men ikke hvordan man kobler det PÅ..

Blir nesten litt oppgitt her..

: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

drid nå i det, og ta en tur til ditt nærmeste VAG verksted, og få dem til å vise deg hvordan det gjøres (slik som jeg gjorde)

 

jeg fikk tiil og med låne verkstedet og verktøy til å gjøre jobben der selv (det er god service)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

drid nå i det, og ta en tur til ditt nærmeste VAG verksted, og få dem til å vise deg hvordan det gjøres (slik som jeg gjorde)

 

jeg fikk tiil og med låne verkstedet og verktøy til å gjøre jobben der selv (det er god service)

 

Nå har jeg ringt til 3(!!!) VWforhandlere og INGEN kunne fortelle meg noe som helst om disse koblingene..koselig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det beste er å møte og spørre en mekaniker...gutta på kundemottaket har sjelden peiling på sånt.....(jeg snakker av erfaring der)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ringte til Tromsø faktisk, og der kunne de gi svar med en eneste gang :)

Så nå skal jeg hjem og koble i helga, ta noen bilder og lage en enkel "How-To" og legge ut her på forumet!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott. Sikkert andre også som blir glad for det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ringte til Tromsø faktisk, og der kunne de gi svar med en eneste gang :)

Så nå skal jeg hjem og koble i helga, ta noen bilder og lage en enkel "How-To" og legge ut her på forumet!

 

.. :)

venter i spenning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

.. :)

venter i spenning.

 

Har bildene klare, men driver å skrive en liten forklaring :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bildene klare, men driver å skrive en liten forklaring :)

 

 

kjempe greir.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, her kommer den endelig, min egen lille guide til å koble automatiske kjørelys på Passaten :)

(Mulig det fungerer på flere VW også, i allefall de med samme lysbryter som jeg har på min.

 

Det du trenger for å gjøre dette er følgende :

 

1m 2.5kvadrat (eller større) kabel

1m 1.5kvadrat (eller større) kabel

3stk "strømtyver" (eller flere for å gjøre det enkelt, men dette tar litt mye plass...)

1stk diode som tåler MINIMUM 3A ved 12v DC (disse får man hos alle tv-reperatører ol.)

Diverse skøytehylser

 

Så klart også verktøy, som avbiter, avisoleringsverktøy og telefontang.

 

STEG 1

 

Dette er ren og skjær forberedelse og forenkler oppgaven som kommer.

Det ser kanskje litt vanskelig ut for de som ikke er elektrikere eller har mye erfaring med slikt, men er i grunn enkelt :)

 

Det vi her gjør er å koble ferdig "tyvkoblingen" til lysene.

Hvordan man vi koble dette sammen, ved hjelp av skøytehylser eller sukkerbiter eller annet egnet utstyr er opp til hver enkelt, så lenge koblinga blir likedan som skjemaet viser.

Det er viktig å sette dioda RIKTIG VEI. De er vanligvis sorte med ei sølvgrå stripe på seg. Stripa skal stå slik som skjemaet illustrerer. (Altså mot parklys/skiltlys/instrumentlys)

Ledninga må også være 2.5kvadrat eller større frem til dioda. Etter dioda holder det med 1.5kvadrat. (Bruk helst "bilkabel" da disse er lettere å ha med å gjøre enn huskabel ol.)

 

 

STEG 2

 

Ta ut bryteren. Dette er enkelt nok, trykk inn velgeren og vri til midtstilling. Da er det bare å trekke den rett ut.

Fjern dekslet over sikringene. Ta av koblingen på lysbryteren, og trekk ut ledningene over sikringsholderne.

1.JPG

Koblingsskjema 2.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å få til resten av jobben må deler av strømpa på kablene inn på bryteren fjernes. Ta bort så mye at det er mulig å jobbe med ledningene, men vær forsiktig så du ikke skader noen av ledningene!!

 

Nå er du klar til å koble på "tyvkoblingen" din.

Den enkleste måten å finne ut hvilke ledninger som er til hva på kontakten som skal inn på bryteren er som følger :

Ta en liten bit med 1.5kvadrat ledingen og stikk den inn i klemma som har den tykke røde ledninga inn på seg. Dette er uavbrutt + fra batteriet.

Sett den andre enden av testledninga di mot de forskjellige punktene på kontakten. Parklysene er to forholdsvis tynne ledninger (en til venstre og en til høyre side av bilen). Mener disse var grønne på Passaten, men garanterer det ikke. Dette ser du raskt når du har testledninga på plass og går rundt bilen for å se. Ta ei og ei ledning, men koble deg ALDRI inn på den brune på bryteren. De fleste vet at brunt på bilen er den negative polen på batteriet, og du hadde da laget ei skikkelig kortslutning

Noter deg hvilke ledninger som er til hva.

Den tykke gule er til kjørelysene, det er likt på alle Passatene i allefall.

 

Når du har identifisert ledningene, er det selve koblingsjobben igjen.

Ta da ledingene til parklysene og koble de sammen med den ledninga på "tyvkoblingen" din som er tiltenkt parklys. Jeg brukte en typisk blå "strømtyv" som man får tak i over alt. Vær nøye med at når du skal koble to små ledninger sammen med "tyvledninga" di, så må du legge de to ledningene OPPÅ hverandre i "strømtyven" ikke ved siden av hverandre. Da kan du risikere å kutte en av de tynne ledningene når du presser dette sammen.

Gjør det samme med skiltlysene, og til slutt hovedlysene. Hovedlysene må alltid ha egen "strømtyv".

Etter dette har du en løs ende igjen av "tyvkoblingen".

3.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selve tyvkoblingene....

4.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

STEG 3

 

Ta BRYTEREN og se på kontaktene inne i den. Over den ene pinnen skal det stå TFL (tror det står for TagFahrenLicht eller noe slikt), altså dagskjørelys.

Den enden du har igjen av "tyvkoblinga" di skal ha kontakt med denne pinnen.

Du må altså se på kontakten til bryteren, og finne igjen den åpningen som stemmer med dette punktet.Dit skal "tyvledninga".

Dette kan gjøres på flere måter ;

Man kan skaffe seg en kabelsko som passer i disse bryterne, altså bestille fra VAG.

Eller man kan "ta en spansk en", og stikke ledinga inn i sporet på kontakten til bryteren, og spre lederne litt for å så sette bryteren på kontakten. Dette virker godt, og holder. Slik er det på min :P (Men for all del, husk å stikke kontakten og "tyvledinga" inn dit den skal være, altså ut gjennom hullet til bryteren før du gjør dette.)

 

Etter dette er gjort skal alt være klappet og klart i grunn!!

 

Om du ønsker instrumentlys i tillegg til kjørelysene må du ta av kontakten til dimmeren som står ved siden av selve lysbryteren. Inn på denne går det vel 5 ledninger, og ledninga som går inn på kontakt merket med "1" er den du vil koble deg inn på om du vil ha dette til å fungere normalt :)

 

All kobling skjer såklart på eget ansvar, og denne veiledninga fungerte som sagt i allefall på bilen min, men jeg kan ikke garantere for alle andre.

 

-M-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.