Klunkelyd i forstilling C4

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har byttet det meste forran på bilen min nå (Bærearmer (begge sider), Hjullager (venstre side), Drivknute (venstre side), Fjærer (raund baut), Fjærbeinslager (begge sider) ) Og fortsatt så har jeg en klunkelyd i forrstillinga på Venstre siden forran.

 

Er det noen som har gode forslag til hva det kan være som klunker her. Hører det når jeg kjører over kummlokk, humper, fartsdumper osv...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme klonkelyd jeg og.

Lurer på hva som lager lyden? : klø :

Den andre S4`en i familien har også samme klonkelyder

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi får sette i verk et storstillt testeopplegg for å finne denne lyden....

 

Eller håpe på at noen andre har vært borti dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også en klonkelyd, på venstre side foran, mener dette er den skiva demperen er festet i som sklir når jeg svinger. Har bare hørt den når jeg svinger i lav hastighet (f.eks rygger ut fra parkeringsplass).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme problem her også, virker som det er noe som "slipper" når jeg svinger. Oppleves kun i lav fart... Må da være noen som vet hva dette kommer av...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Jeg har byttet det meste forran på bilen min nå (Bærearmer (begge sider), Hjullager (venstre side), Drivknute (venstre side), Fjærer (raund baut), Fjærbeinslager (begge sider) ) Og fortsatt så har jeg en klunkelyd i forrstillinga på Venstre siden forran.

 

Er det noen som har gode forslag til hva det kan være som klunker her. Hører det når jeg kjører over kummlokk, humper, fartsdumper osv...

 

bare noen forslag:

styrekule/endeledd, slark i servoen, slitne motorfester, indre drivknuter.. eller kanskje det er restene av en gåstol som holder på å løsne under der?? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hørt at det er lagrene på toppen av fjærbeinet som kan være litt slakke. Har dem baki bilen min, men ikke fått bytta dem enda.

 

Ellers har jeg hatt samme problem med volvoer. Da har det vært demperen som ikke har vært skrudd godt nok nedi hullet. Har blitt enkelt fiksa ved å ta et stort skrujern og banke den store mutteren som fester støtdemperen i fjørbeinet i den retningen den skal for å skrus mer fast.

 

skriv svar dersom du finner ut hva det er...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

montert inn den tynne metall hylsen som sitter på det indre feste av bærearmen??? Skal tres inn i hullet før skruen settes inn og skrus fast. Kan lage litt klakke lyd da bærearmen for litt plass og bevege seg på..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Jeg har byttet det meste forran på bilen min nå (Bærearmer (begge sider), Hjullager (venstre side), Drivknute (venstre side), Fjærer (raund baut), Fjærbeinslager (begge sider) ) Og fortsatt så har jeg en klunkelyd i forrstillinga på Venstre siden forran.

 

Er det noen som har gode forslag til hva det kan være som klunker her. Hører det når jeg kjører over kummlokk, humper, fartsdumper osv...

er dette en C4 ( ikke multilink?) ser bare at du har en 30V V6 er er det denne bilen ? da snakker vi vel om en C5 med multilink? eller?

 

Isåfall vil jeg tippe det er styre-endeledd, hadde samme symptom og slakken var så og si ikke eksisterende, men lyd kom det alikavel: bråk :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er monteringshylser på c4 på bærearmene ja... men du må kjøpe dem på mekonomen eller noe for biltema har ikke...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er dette en C4 ( ikke multilink?) ser bare at du har en 30V V6 er er det denne bilen ? da snakker vi vel om en C5 med multilink? eller?

 

Det er en C4 med 30V V6 som Tommy har ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en C4 ja. Ikke noe Multiknirk her... mer multiklunk...

Tore: De lagrene du snakker om er fjærbeinslager. De er byttet på min bil.

Henning: den hylsen er montert korrekt inn der den skal (vet det for det var et helvete å få den ut før Per lagde spessialverktøyet vårt til det).

 

Jeg har lurt på å sjekke Styrekula/leddet.. mulig det er det. Det er vel det eneste som ikke er bytta der fremme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Per lagde spessialverktøyet vårt til det).

 

 

Spesialverktøy??? Je meg... har du tegninger på dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke det nei.

Men det består av en skrue, en slangebit, en skive og en mutter.

 

Ide'en er at du finner en gummislange som akkurat passer inni hullet. Så trer du en skrue igjennom setter en skive i enden og skrur på mutteren. Hold skruen med en tang mens man strammer mutter. Gummien utvider seg til alt sitter fast så kan du dra hele greia (inkl hylsen) ut med en tang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

cluet er vel at hylsa skal være der når alt er fastskrudd også? Ellers vandrer jo hele driten i tillegg til at foringen er myk... Når hylsa er der står alt fast og bare foringen som kan bevege seg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

cluet er vel at hylsa skal være der når alt er fastskrudd også? Ellers vandrer jo hele driten i tillegg til at foringen er myk... Når hylsa er der står alt fast og bare foringen som kan bevege seg..

Eh ja....

Derfor man setter hylsa inn når man monterer inn de nye bærearmene :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eh ja....

Derfor man setter hylsa inn når man monterer inn de nye bærearmene :P

 

Tror bare jeg misforstod hele opplegget... altså du setter inn gummislangen for å fjerne hylsa før du tar alt fra hverandre når du demonterer? Slik at hylsa er dratt ut når du tar bærearmen ut av innfestningen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Riktig. Hylsa må ut for å bytte bærearm. Og den må inn igjen etterpå når du mornterer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en C4 ja. Ikke noe Multiknirk her... mer multiklunk...

OK: var ikke klar over at du fikk 30v i C4 er vel en ACK du har da?

 

ang. hylsen er det nr 10 vi snakker om da? ser muligheter for at den kan sitte fast ja: bh :

 

brearmeh1.th.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK: var ikke klar over at du fikk 30v i C4 er vel en ACK du har da?

 

ang. hylsen er det nr 10 vi snakker om da? ser muligheter for at den kan sitte fast ja: bh :

 

brearmeh1.th.jpg

 

Ja, er nr.10 det er snakk om

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan vell komme fra foring på stabstag nr21? på bildet.

det kan lage noen ganske heftige klunkelyder når en kjører over humpler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror bare jeg misforstod hele opplegget... altså du setter inn gummislangen for å fjerne hylsa før du tar alt fra hverandre når du demonterer? Slik at hylsa er dratt ut når du tar bærearmen ut av innfestningen?

 

Altså, denne hylsen har samme lengde som tykkelsen på foringen, pluss tykkelsen på metallet i traversen. Hylsens funksjon er å forhindre at traversen og foringen blir komprimert når man strammer bolten som holder bærearmen gjennom foringen.

 

Siden hylsen da er en anelse lengre enn foringen, må den ut først for å få bærearmen ut av traversen. Det er ikke mulig å dytte den opp, ei heller dytte den ovenfra, derfor lagde jeg verktøyet for å få trukket den nedover. Funket fint som snus!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde klunk pga at innfestingen av styresnekka (eller no sånt) var løs, titt ned under panser mens noen vrir på rattet så ser du om alt sitter fast.

 

J

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kan jo sjekke att festemutterne til demperne foran ikke har skrudd seg opp. isåfall får du vandring på demperen inni fjærbeinet, med påfølgende lyd..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kan jo sjekke att festemutterne til demperne foran ikke har skrudd seg opp. isåfall får du vandring på demperen inni fjærbeinet, med påfølgende lyd..

 

Kan de gjøre det av seg selv da? Vi hadde ikke disse oppe når vi byttet fjærene på Tommy's bil, vi byttet nemlig ikke demperne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.